יום ראשון, 3 בדצמבר 2017

3.12 יום הזכויות לאנשים עם מוגבלויות

את יום הזכויות לאנשים עם מוגבלויות הפכתי לשבוע שלם.
בגלל שהתלמידים שלי בבית ספר לחינוך מיוחד חשוב לי לנצל את היום הזה ושהם ידברו על עצמם ואיך הם יכולים לסנגר על האתגרים שלהם.

שיעור ראשון- מהי מוגבלות?
הראיתי לתלמידים תמונה של בז'ה נבבה- אצן עיוור. שאלתי אותם מה הם יכולים לדעת עליו מהתמונה. כתבנו על הלוח אילו דברים הוא יכול לעשות ואילו דברים הוא לא יכול.
לאחר מכן הראתי להם ראיון עם בז'ה נבבה:
https://www.youtube.com/watch?v=xlNJ2pJDd_E
אחרי תיווך ודיון על הסרטון דיברנו על המושג "מוגבלות"- מה המושג הזה אומר? התלמידים אמרו את סוגי המוגבלות שהם מכירים ודיברנו על כך שלא כל לקות היא ויזואלית ורואים אותה. ערכנו מיון בין לקות שרואים ללקות שלא רואים.
לסיום, חזרנו לבז'ה ובדקנו האם מה שחשבנו שהוא לא יכול לעשות הוא באמת לא יכול? ראינו שהרבה דברים שחשבנו שהוא לא יכול לעשות הוא כן יכול. לפעמים עם עזרים או עזרה אבל הוא בהחלט מסוגל להיות עצמאי גם אם הוא לא רואה.

שיעור שני-  האתגר שלי
נחזור על המושגים מהשיעור הקודם ועל אחד המשפטים שבז'ה אמר "אין לי קושי, יש לי יותר אתגרים" ואשאל את התלמידים עם איזה אתגר הם מתמודדים. נדבר קצת על האתגרים שלהם בע"פ ונבדוק האם האתגר הוא פרטי שלהם או  שיש עוד תלמידים שמתמודדים איתו. לסיום, כל תלמיד ימלא את דף העבודה בו הוא יכתוב את האתגר שלו, איך הוא יכול לעזור לעצמו ואיך לדעתו הסביבה יכולה לעזור לו.

* התמונה מהרשת לצורך חינוכי בלבד


שיעור שלישי- סנגור עצמי
נחזור על מודל הסנגור העצמי של יואן שהם למדו בעבר. כל אחד יציג את האתגר שלו לפי המודל:
אמירה חיובית
הצגת הבעיה
הצעות פתרון
התלמידים יבצעו סימולציות של האתגרים שלהם ואיך הם יכולים להציג את הבקשות שלהם לאחרים. שאר תלמידי הכיתה יציעו הצעות פתרון נוספות.

זהו, שלושה שיעורים שבעיניי חשובים לכל אדם ובטח לאנשים עם מוגבלויות.
לא חסר סרטונים ברשת שאנשים עם מוגבלויות מספרים על עצמם. אני מציעה לקחת סרטונים כאלה ולהפוך אותם לשיעורים וכמובן, הכי חשוב- שהתלמידים יפגשו כמה שיותר אנשים עם מוגבלויות שונות. כך הם יבינו שמאחורי כל איש עם מוגבלות עומד בן אדם עם אופי מגוון שאולי אפילו די דומה להם.
לתאר את האדם כאדם ולא דרך המוגבלות שלו...
אסיים בתקווה שהמקומות יהיו נגישים יותר והאנשים רגישים יותר.
מור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה