יום שלישי, 25 באפריל 2017

בעקבות המחתרות- פעילות בנושא המחתרות

המחתרות תרמו לעצם קיומה של המדינה. הרבה פעם אנחנו מדברים על דברים שקרו בהיסטוריה ומזכירים את המחתרות בלי להיכנס לעומק. החלטתי שחשוב לי שהתלמידים ידעו לעומק מי היו המחתרות? מה היו תפקידיהם? איך הם תרמו להקמת המדינה?
בשנה שעברה הכנתי פעילות לכיתה שלי ולכיתה נוספת. בתחילה, דיברנו בכללי על המחתרות ולאחר מכן התמקדתי בפעילות ב"הגנה".

אז מה היה לנו בפעילות (משך הפעילות כ3 שעות):

שלב א'- פתיחה בכיתה- הראינו להם  סרטון מבריינפופ על המחתרות ולאחר מכן קיימנו שיחה קצרה בנושא. סיפרנו לתלמידים שכולם היום מצטרפים לההגנה, וביחד נעזור להקים את המדינה. מסבירים להם שהם יתחלקו ל3 קבוצות- חטיבת הראל, חטיבת הנגב וחטיבת יפתח, 3 חטיבות שהיו ב"הגנה". 


שלב ב'- כל קבוצה קיבלה בד ויצרה לעצמה דגל ושיר או סיסמה שליוותה אותם במהלך הפעילות. אנחנו הלבשנו חלק מהתלמידים במדים ונתנו להם נשק (צעצוע כמובן). 

שלב ג'- ביצוע משימות ההגנה- תחרות בין 3 קבוצות (החטיבות). לפני כל משימה, הסברנו לתלמידים על המשימה ועל חשיבותה:


תקפו מטרות צבאיות- משחק קליעה למטרה.

אספו ידיעות על הצבא הבריטי- משפט בכתב סתרים. כל קבוצה היתה צריכה לפענח את המשפט.

הקימו יישובים בשיטת חומה ומגדל- כל קבוצה צריכה לבנות חומה ומגדל-בעזרת קשים (משחק ה"קשקשים") או בעזרת דברים מהטבע/ מבית הספר. 


התגוננו מפני תקיפות ערבים- משחק הדגל ( קישור להסבר על המשחק מהאתר שלתנועת הנוער אריאל)

החביאו נשק בסליקים- כל פעם קבוצה אחת מחביאה את הנשק בבית הספר והקבוצות האחרות צריכות למצוא את הנשק. 

העלו מעפילים- רוב ההעפלה התרחשה דרך הים. לכן, היו לקבוצות 3 דקות לחשוב על כמה שיותר שירים הקשורים ל"ים" או לסירות/ספינות וכו'.

סיכום- חזרה לכיתה, חזרה על המשחקים שעשינו ועל מה שהם מייצגים. בנוסף, אפשר לסכם בחידון של "בחן את עצמך" בבריינפופ או בדף המידע והעבודה שהכנתי. 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה